‘Te huur’. In winkelgebieden worden posters met deze tekst op grote schaal tegen winkelruiten geplakt. Toch bieden al die lege etalages ook kansen, bedachten drie studenten van de Hogeschool van Amsterdam (HvA).  Ze richtten Raamspraak op, een bedrijfje dat interactieve etalages in leegstaande winkelpanden installeert.

Leegstaande winkelpanden maken de stadscentra er voor het winkelend publiek niet aantrekkelijker op. Maar wie de komende tijd door de grootste winkelstraat van Beverwijk loopt, kan tussen het passen en pinnen door ook even gamen. Vorige week plaatsten de HvA-studenten zes flatscreens en een kinect-sensor in de etalage van een pand waar tot voor kort een kruidenwinkel was gevestigd.

Voorbijgangers die op een stip voor de etalage gaan staan, kunnen een paardenrace rijden. En dankzij de kinect-technologie zijn joysticks overbodig. De ‘ruiter’ spoort het paard op de flatscreens aan door voor de etalage in de lucht te springen. Ondertussen houdt de timer onder in beeld de tijd tot op een tiende van een seconde nauwkeurig bij.

Noord-Holland

Hoewel er van alle provincies in Noord-Holland relatief de minste winkelpanden leegstaan, is de leegstand in Beverwijk wel degelijk een probleem. Alleen al in winkelcentrum Beverhof wordt circa een derde van de winkelpanden momenteel niet gebruikt.

Via hun netwerk kwamen de studenten in contact met het college van B&W van Beverwijk. Na verkennende gesprekken, waarvoor ook de Stichting Winkelstad Beverwijk aanschoof, kregen de studenten de opdracht een spel te ontwikkelen.

"De opening van de etalage was vlak voor de jaarlijkse harddraverij in Beverwijk", aldus Hesham Ayoub, één van de drie geestelijk vaders van de interactieve etalage. "Daarom hebben we een paardenracespel bedacht",

"Maar de mogelijkheden zijn breder", legt hij uit. "Behalve spellen kunnen de schermen ook worden gebruikt voor foto's, filmpjes en reclame." Vooral dat laatste maakt het initiatief interessant voor ondernemers. "Denk bijvoorbeeld aan kortingsacties die winkeliers op de schermen kenbaar maken."

"We kunnen het leed van de leegstand niet wegnemen", stelt de Beverwijkse wethouder Frans Koster (VVD). Toch vindt Koster, die detailhandelbeleid in zijn portefeuille heeft,  dat het idee veel potentie heeft. "We geven het winkelend publiek hiermee een prettiger gevoel."  Hij denkt dat ondernemers meer moeten doen om het publiek weer fysieke winkels in te krijgen. Voor winkels waarvan de eigenaren achterover leunen en niets extra's doen, zijn online voldoende alternatieven te vinden.

Ondernemerschap

Ayoub en zijn twee compagnons Ron Geertsma en Jorn van der Eng bedachten de interactieve etalage tijdens de minor Ondernemerschap die zij volgden. Ayoubs' hoofdstudie is Human Resource Management, Geertsma en Van der Eng volgen de opleiding Communication and Multimedia Design.

Net als zo'n veertig andere bedrijfjes, opgericht door studiegenoten, pitchten de jongens hun idee voor een groep ervaren ondernemers. De interactieve etalage kwam als beste uit de bus. "Onze pitch was eigenlijk iets te lang, maar het idee maakte veel goed'', legt Ayoub uit. Met hun idee wonnen ze duizend euro en toegang tot het netwerk van ondernemers die zijn verbonden aan de HvA.

Pilot

Het Beverwijkse project is een pilot. Als een winkelier het pand wil huren, moeten de schermen verdwijnen, zo is de afspraak. Toch staat al vast dat de interactieve etalage binnenkort een vervolg krijgt. "In september wordt Alphen aan den Rijn de tweede gemeente met een interactieve etalage", aldus Ayoub.

Vooralsnog hebben de studenten geen investeerders aan zich weten te binden. "We gaan binnenkort wel in gesprek'', legt Ayoub uit. En wat als er door een economische opleving nauwelijks leegstaande winkelpanden meer te vinden zijn? "Dan gaan we op zoek naar retailers die het leuk vinden om in hun winkel een interactieve etalage te hebben.''

Lees ook

‘t Gat in de markt: pop-up restaurant Puur-e

’t Gat in de Markt: winkel waar je webartikelen kunt aanraken

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl